paradigma výchovy v antike - grécka PAIDEA ako európsky ARCHETYP /kultúrny ideál výchovy/ - duchovné dedičstvo gréckeho sveta /náboženstvo, veda, politika, umenie, filozofia/ - duchovné dedičstvo rímskeho sveta antropologická paradigma stredovekej kultúry - stredoveká výchova a kresťanský výchovný ideál - kresťanské EDUCATIO ako európsky kultúrny výchovný archetyp - západné kresťanstvo - formovanie a duchovný odkaz
Kultúra - vzájomne súvislý celok pozostávajúci z - náboženstva - umenia - vedy - filozofie pôvodne tvorili tieto oblasti celok ale počínajúc stredovekom sa postupne diferencovali. V post moderne vzájomne oblasti nesúperia, nie sú medzi nimi ostré hranice - tzv TEĆÚCE Slovo KULTÚRA je odvodené od latinského obrábať, starať sa, uctievať - je v tomto zmysle tým, čo dáva formu životu človeka ale tiež prírody a spolužitia ľudí v zmysluplnom celku - zväzku. Každá kultúra má svoj špecifický ideál určený dobovými okolnosťami, impulzami, možnosťami, inšpiráciami a úlohami, ktoré určitá kultúra vníma. Vznik kultúry - bol ovplyvnený zážitkami a inšpiráciami z duchovného sveta, ktorý sa dnes novo aj vedome odhaľuje. Pôvodne bola kultúra výsledkom uvedomenia duchovnej sféry. Novovek a súčasná doba priniesli pozabudnutie na túto dobu, ale opäť ohlasuje návrat do dnešného sveta - Európa sa stáva duchovnou. Latinský pôvod slova KULTURA pochádza od Rimanov, COLLERE - predstavuje trvalú činnosť a jej výsledky. Subjektom tvorivej činnosti je človek, vymedzujeme ho ako rozumový a personálny /city.../. Objektom kultúrnej činnosti je kultúrne dielo. Samotnú činnosť môžeme označiť ako KULTIVOVANIE /rozumová, kultúrna, slobodná, tvorivá činnosť subjektu/. COLLERE okrem iného znamená CTIŤ, UCTIEVAŤ /náboženský pôvod kultúry, slovo KULT - pôvodne duchovná inšpirácia/