Registrácia | Prihlásiť

Prednášky: Základy podnikania

Skryť detaily | Obľúbený
1. Úvod do podnikania

Definícia pojmu podnikanie podľa § 2 ods. 1 Obchodného zákonníka.

Podnikanie: sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.
- sústavná činnosť: pravidelne sa opakujúca (nie príležitostná),
- vykonávaná samostatne podnikateľom: podnikateľ sám rozhoduje napr. o tom čo?, ako?, kedy?, kde?, v akom množstve bude vyrábať, to znamená o predmete podnikania, o spôsobe a rozsahu podnikania, o dobe a mieste výkonu podnikania; podnikateľ je samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO), t.j. nezávislou osobou pri získavaní svojho príjmu,
- vo vlastnom mene: pod svojím obchodným menom robí všetky právne úkony súvisiace s podnikaním,
- na vlastnú zodpovednosť: podnikateľ v plnej miere nesie riziko za výsledky svojho podnikania, svojím majetkom zodpovedá za prevzaté záväzky aj prípadné straty z podnikania,
- za účelom zisku: zisk je hlavným cieľom a motívom podnikania.

Charakteristické znaky podnikania:
● dosahovanie zisku: zisk je možné dosiahnuť len predajom výrobkov a služieb iným subjektom
● princíp rentability (pomer zisku k vynaloženému kapitálu): rentabilita musí byť vyššia ako výnosy kapitálu napr. v bankách, investičných spoločnostiach a pod.
● princíp hospodárnosti: snaha dosiahnuť maximálny efekt s minimálnymi zdrojmi
● existencie rizika: dosiahnutie zisku je spojené s rizikom strát.
Hodnotenie (0x):