Registrácia | Prihlásiť

Štátnicové otázky: Riadenie kvality - vypracované otázky na štátnice

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Vypracované otázky na štátbice z predmetu riadenie kvality

1. Vymedzenie základných pojmov

Kvalita je celkový súhrn vlastností a znakov výrobku alebo služby, ktoré dávajú schopnosť uspokojovať vopred stanovené alebo predpokladané potreby. Na trhu môže byť úspešná spravidla len tá spoločnosť, ktorej výrobné postupy, výrobná technika a schopností personálu sú na požadovanej úrovni.

Základné požiadavky na kvalitu výroby Kvalita výroby je v modernej priemyselnej výrobe chápaná ako schopnosť výrobcu zabezpečiť to:
- aby výrobný proces prebiehal podľa presne zdokumentovaných postupov,
- aby ich dodržiavanie bolo účinne kontrolované - a aby bolo zaručene, že kvalita výrobkov je stála. Preto sú zavádzané tzv. Systémy riadenia kvality napr. podľa noriem ISO rady 9000:2000 Systém riadenia (manažérstva) kvality SMK
-komplexný súbor interných vnútro firemných noriem, predpisov a štandardizovaných postupov. cieľom SMK je riadiť a organizovať všetky výrobné i podporné procesy v spoločnosti tak, aby výsledkom bola štandardne vysoká kvalita všetkých produktov a služieb, - je to dlhodobý proces, ktorý má viesť:
- k zlepšovaniu spokojnosti zákazníkov a zainteres. strán,
- k vyššej efektívnosti výroby, znižovaniu neproduktívnych nákladov, redukcii rizík, zvyšovaniu produktivity práce a v konečnom dôsledku ku skvalitňovaniu riadenia organizácie

Efekt kvality:  
- Kvalita výroby „prináša“ klientov.
- Kvalita výroby zvyšuje jej efektívnosť .  
- Kvalita výroby vytvára predpoklady pre inovácie a nové produkty.
- Kvalita zvyšuje reputáciu podnikateľského prostredia
- Kvalita vytvára nové pracovné príležitostí
- Kvalita výroby prináša uspokojenie z práce TQM :

Nauznávanejší zákaznícky orientovaný manažérsky prístup ku kvalite pre zabezpečovanie dlhodobého úspechu firmy. TQM ako pojem bol zavedený v snahe charakterizovať japonský štýl manažmentu k zdokonaľovaniu kvality. (Japonci: pochopili a využili prínos kvality ako dôležitej konkurenčnej výhody) V TQM je uplatňovaný holistický prístup, pričom sa zameriava na:
- uspokojovanie zákazníka
- zainteresovanosť pracovníkov na kvalite
- kontinuálne zdokonaľovanie Účinok TQM možno rozdeliť na priamy a nepriamy.

K priamym účinkom patrí zvýšenie kvality procesov a výstupov, k nepriamym patrí zvyšovanie reputácie a inštitucionálnej kultúry  
Hodnotenie (0x):