Registrácia | Prihlásiť

Prednášky: Podnikové hospodárstvo - podnikový transformačný proces

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Podnikový transformačný systém (proces)
Predstavuje proces premeny vstupov na výstupy, pričom sa v ňom tvorí merateľná hodnota v podobe výrobkov a služieb, táto hodnota môže byť merateľná v naturálnych jednotkách, v hodnotných (peňažných) jednotkách, ale aj v pracovných jednotkách (normohodiny).
K transformačnému procesu môžeme pristupovať alebo riešiť ho 2 spôsobmi:
1) Z hľadiska tvorby uvedenej merateľnej hodnoty, o ktorej hovorí Gutenbergov model
2) Môžeme pristupovať z hľadiska činností, ktoré zabezpečujú transformačný proces, o ktorých hovorí Portrov model transformačného procesu

Otázky: popíšte Gutenbergov model a Portrov transformačný proces

1) Podľa Gutenbergovho modelu sa transformačný proces skladá z prvkov, fáz a sfér:
a) Prvky transformačného procesu
Predstavujú podnikové a výrobné faktory, ktoré vstupujú do transformačného procesu (v zjednodušenej podobe sú to všetky podnikové prostriedky a pracovné sily), sú to vždy peňažné prostriedky a ich druhy, nedokončená (rozpracovaná) výroba, hotové celé nerealizované výrobky, je samotný výsledok transformačného procesu a to sú realizované hotové výrobky.
b) Fázy transformačného procesu
V zjednodušenej podobe rozumieme jednotlivé podnikové činnosti, prostredníctvom ktorých k transformačnému procesu dochádza, pričom ide o fázy:
i) Obstaranie- je to proces zabezpečenia všetkých druhov podnikových prostriedkov a pracovných síl prostredníctvom...
(1) Zásobovanie- obstaranie materiálnych vstupov
(2) Investovanie- obstaranie všetkých druhov výrobných zariadení, technológií a pod.
(3) Personalistika- obstaranie pracovných síl
(4) Financovanie- obstaranie peňažných zdrojov
(5) Všeobecná administratíva- ako zabezpečenie transformačného procesu
ii) Výroba- predstavuje len samotný proces transformácie, čiže výrobu v užšom slova zmysle ako výrobný proces
iii) Odbyt- predstavuje okruh činností spojených s predajom výrobkov aj otázky a činnosti sledovania potrieb zákazníkov, preferencií k určitým tovarom, podpory a spôsobov predaja výrobkov, prieskumu trhu, sledovania životnosti výrobkov
c) Sféry transformačného procesu
i) Hmotno-tovarová (materiálna) sféra
ii) Finančná (peňažná) sféra
Pričom sa vychádza zo samotnej podstaty transformačného procesu, peňažná sféra tvorí médium pre zabezpečenie hmotno-tovarovej alebo materiálnej sféry.
Hodnotenie (0x):