Predmetom medzinárodného podnikania sú všetky transakcie medzi dvomi alebo viacerými krajinami. Takéto podnikateľské vzťahy sa rozvíjajú na súkromnej alebo štátnej základni. Základný rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že štátne aktivity môžu byť podriadené iným ako ziskovým motívom. Tieto transakcie zahŕňajú vývoz a dovoz tovarov a služieb, investície, prepravu, transakcie v oblasti tzv. duševného bohatstva pr. patenty, licencie, know-how. S cieľom sledovať dosiahnutie hociktorého zo svojich medzinárodných cieľov firma musí realizovať formy medzinárodných operácií, ktoré sú značne rozdielne od operácií, ktoré sa realizujú na domácom trhu. Výber foriem je ovplyvnený nielen cieľmi tohto podnikania, ale najmä druhom prostredia, v ktorom firma pôsobí. Tieto environmentálne podmienky teda postihujú nástroje na realizáciu funkcií podnikania ako pr. marketing. Firma uskutočňuje medzinárodné operácie, ovplyvňuje prostredie, v ktorom pôsobí.