Ak hovoríme o ľudskom zdroji v podniku, rozumieme tým celý ľudský potenciál. Tvoria ho vzdelanosť a kultúra, medziľudské vzťahy, schopnosť spolupráce, vnímanie soc. a ekol. faktorov prostredia.
1.1 Definovanie riadenia ľudských zdrojov RĽZ - činnosť, ktej pozornosť sa sústreďuje na zamestnancov = ĽZ a ktá sa spolu s ostatnými funkčnými oblasťami manažmentu podieľa na dosiahnutí synergického efektu, tj. splnení cieľov zamestnancov i podniku ako celku. Úlohou personalistov je túto činnosť zdokonaľovať, rozvíjať, poskytovať rady a služby. Fisher, Schoenfeldt, Shaw - vnímajú RĽZ ako činnosť, ktá „zahŕňa všetky manažérske rozhodnutia a postupy, kté priamo ovplyvňujú ľudí alebo ĽZ, kté pracujú v organizácii“. Carrell, Kuzmits, Norbert - definujú RĽZ ako „súhrn programov, funkcií a činností, ktoré sú navrhnuté, aby maximalizovali ciele zamestnancov a organizácie“. Storey, Amstrong - zdôrazňuje najmä aspekty strategického riadenia ľudí vyžadujúce integrované postupy sledujúce dosiahnutie konkurenčnej výhody podniku
Podstata RĽZ - predstavuje strategický a premyslený logický prístup k riadeniu ľudí, ktí sa individuálne a kolektívne podieľajú na efektívnom plnení cieľov podniku. ...