V roku 1897 maľoval Paui Gaugin dekoratívnu kompoziciu, pri ktorej prežíval sen o mystériu nášho pôvodu a budúcnosti, preto obraz nazval - Odkadiaľ prichádzame ? Kto sme ? Kam ideme ? Tieto otázky sú stále aktuálne. Aj v dnešnej dobe obrovského rastu vedeckého poznania, ked' čas zdvojnásobnenia poznatkov je 10 až 15 rokov, sme denne v rôznom spojení, medzi iným aj s antikou. Použivame formáty A4 v dĺžke rímskej stopy, naše písomnosti používajú latinku ako druh písma, prevzali sme a uživame grécke a rímske výrazy, nejedna lokalita prežíva viac menej od antiky. V knižnej produkcii v oblasti umenia sa často stretávame s maliarstvom, krásnou literatúrou — beletriou, menej už so sochárstvom a hudbou, najmenej s a r c h i t e k t ú r o u, pričom práve s ňou sme v neustálom kontakte. Dôsledné poznávanie architektúry si vyžaduje rôzne dielčie poznania a to nielen jej jednotlivých zložiek — dispozícia, konštrukcia, výtvarný prejav, ale u historických aj pôvodné využitie a celok, z ktorého poznáme neraz iba čast'.