Vstup dieťaťa do školy je významný vývinový medzník v živote. Zaškolenie dieťaťa mení jeho doterajší spôsob života. Jeho život začína byť organizovaný, jednotlivé činnosti nadobúdajú pravidelný rytmus. Zvládnuť nároky súčasnej školy, to predpokladá pred vstupom do školy splniť určité požiadavky. Pripravenosť na školu sa chápe ako určitý stupeň telesného a psychického rozvoja, ktorý umožňuje dieťaťu bez ťažkostí prevziať a plniť požiadavky kladené naň v etape začiatočného vyučovania. Za základné kritéria školskej pripravenosti sa pokladajú: dosiahnutie určitého veku, telesnú zrelosť a psychickú vyspelosť, ktorá sa hodnotí z hľadiska mentálnej, emocionálnej a sociálnej vyspelosti a pripravenosti na plnenie povinností. Povinné školské vyučovanie podľa predpisov u nás začína pre všetky deti, ktoré k 1. septembru daného roku dovŕšili šesť rokov. Keďže ide skôr o splnenie formálneho kritéria, dôležitý význam majú ostatné kritériá.