Slovenská a Poľská republika sú susednými štátmi, ktoré spolu užšie spolupracujú aj v oblasti dopravy. Práve preto je zaujímavé porovnanie ich prepravných výkonov za posledné roky, vzhľadom na ich blízku minulosť.
Historický vývoj mali tieto dve krajiny veľmi podobný, čo sa prejavilo i v železničnej doprave. Obe krajiny mali jeden štátny železničný podnik, ktorý zabezpečoval údržbu a výstavbu infraštruktúry aj prepravu tovarov a osôb. V oboch krajinách nastalo rozdelenie tohoto železničného podniku na viacero samostatných spoločností. Avšak v Slovenskej Republike bol tento rozpad pomalší a vzniklo menej spoločností. Preto môžeme porovnať ako tento fakt vplýval na vývoj objemov prepráv v osobnej i nákladnej doprave.
Slovenská republika aj Poľská republika vstúpili dňom 1.5.2005 do Európskej únie. Museli prijať nové zákony a pridržiavať sa Európskych smerníc, znamenalo to aj otvorenie železničného a cestného trhu a vstup nových subjektov na ne.
Poľská republika má oproti Slovenskej republike výhodnejšie geografické postavenie. Ich priamy prístup k moru im zabezpečuje vysoké prepravné výkony tovarov, ktoré sa neprepravujú len do Poľskej republiky ale aj do vnútrozemských štátov. Obe krajiny však môžu ťažiť z tranzitu Západ-Východ a Slovenská republika aj z tranzitu Sever-Juh.
Cez obe porovnávané krajiny vedú železničné koridory, ktorých výstavba a rekonštrukcia už prebieha. V budúcnosti by to malo pozitívne ovplyvniť rýchlosti prepravy ako aj komfort, čo priamo ovplyvní aj objemy prepráv v nákladnej i osobnej doprave.
Cieľom mojej práce bude porovnať železničnú dopravu v Slovenskej republike a Poľskej republike a na základe tejto analýzy navrhnúť zmenu deľby prepravnej práce v Slovenskej Republike v prospech železničnej dopravy.