definícia ŠP: vedný odbor v sústave pedag. vied, kt. sa zaoberá teóriou a praxou výchovy, edukácie(t.j. výchovy, vyučovania, vzdelávania) detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komun. schopností, či psychosoc. narušenia, alebo z dôvodu iných špecif. daností, porúch učenia, správania, môžu sa sem zaradiť aj jedinci s výnimočným nadaním a talentom či inými špecif. potrebami predmet : skúmanie podstaty a zákonitostí edukácie postihnutých resp. narušených z aspektu etiológie, symptomatológie, korekcie príslušného defektu,, metód edukácie , reedukácie a profylaxie neadekvátneho vyrovnávania sa s postihnutím
výchova a vzdelávanie ľudí, kt. nie sú väčšinový, kt. sa nachádzajú mimo normu v mínusovej
a plusovej hodnote ( telesne, zmyslovo, rečovo, mentálne a psychosoc. narušenie)