Registrácia | Prihlásiť

Prednášky: Metodika výchovno-vzdelávacej práce v materskej škole z oblasti hudobnej a literárnej výchovy

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
LITERÁRNA VÝCHOVA

Kniha je kultúrnou hodnotou a dieťa sa s detskou knihou stretáva ešte pred koncom tretieho roka. Od začiatku treba budovať jeho vzťah ku knihe. Najmenším deťom sú určené obrázkové knihy bez textu, tzv. leporelá alebo knihy, v ktorých obrázok dopĺňa jednoduchý text, verš, rečňovanka, ktoré mu dospelý prečíta.
Dieťa by sa malo stretávať s knihou nielen počas zamestnania, ale aj počas dňa, napr. pri hrách, záujmových činnostiach, aj pred spaním.
V literárnej výchove vedieme dieťa k poznávaniu krásy slovesného umenia, k hľadaniu pekných slov a slovných spojení, k pestovaniu zmyslu pre rytmus a rým. Slovesné umelecké dielo je obrazom života a má dieťaťu ukázať život v konkrétnej umeleckej podobe, zvyčajne na hrdinových osudoch a postojoch. Vďaka kvalitnej knihe si dieťa obľubuje hrdinov, stotožňuje sa s nimi, prežíva ich osudy, volí si ich ako námet na hru. Diela však treba správne vybrať, je potrebné dbať na požiadavku primeranosti veku detí.
V literárnej výchove sa má uplatňovať princíp výberu z niekoľkých možností, ktoré poskytuje text, napr. prednes, rozprávanie, rozprávanie s maňuškou, podfarbenie hudbou, čítanie atď. Ešte pred začiatkom práce je dôležité, aby učiteľka vedela o čitateľskej úrovni detí, ich záujem o literatúru, druh a žáner (verše, veselé rozprávky..). Je dôležité mať informácie aj o obľúbených knihách detí a či im rodičia čítavajú doma.
Pri sprostredkovaní literárneho diela sa môžeme oprieť o zážitky detí z rodiny alebo okolia. Taktiež hľadáme podobné momenty so životnými skúsenosťami detí. Kvôli nadväznosti si pripomíname texty a ich hrdinov z predchádzajúcej práce. Do úvahy berieme televízne a filmové spracovanie, ktoré deti videli, ročné obdobie, v ktorom s dielom pracujeme. Do príprav si poznačíme výrazné, pekné miesta, ktoré využijeme v rozhovore s deťmi.
Hodnotenie (0x):