Konkurencia - konkurenčná výhoda je určenie dvoch základných ciest. Pomocou nich môže podnik dosiahnuť prednostné postavenie oproti konkurencii . Je to jedinečnosť v nákladoch podniku, ktorým dôsledkom je možnosť zníženia ceny a jedinečnosť vo výrobku a poskytovaných službách. Realizátorom konkurenčnej výhody je predovšetkým oblasť výroby. V hospodárskom jazykovom význame pojem konkurencia označuje tak celkový počet súťažiacich na trhu, ako aj trhovú situáciu v súťažení medzi ponúkajúcimi na odbytovom trhu a dopytujúcimi na obstarávacom trhu.
Zámery prieskumu a analýzy konkurencie sú: • Zvýšiť alebo udržať si svoj trhový podiel • Zvýšiť zisky, príjmy, či obrat • Uviesť nový produkt na trh • Začať podnikať resp. rozširovať sortiment výrobkov
Na trhu však pôsobí samotná konkurencia a to 3 základnými konkurenčnými stratégiami: • Diferenciácia (odlíšenie sa od konkurenta) • Cenové vodcovstvo (najlacnejšími cenami a najnižšími nákladmi poraziť ostatných) • Focus stratégia (orientácia na úzky segment trhu s jedinečnými službami)
Okrem priamej konkurencie rozoznávame tiež konkurenciu: • nepriamu (konkurent má iné produkty, ale uspokojuje nimi tie isté potreby ako Vy) • segmentovú (konkurent odoberá Vašim klientom schopnosť platiť za Vaše produkty a služby) • odvetvovú (konkurent vytvára bariéry voči Vám vo Vašom konkurenčnom odvetví)