1. Pojem voľný čas, pohľady na voľný čas, biblický pohľad na odpočinok
Pojem času definujú rôzne vedy. Chápeme ho ako materiálnu skutočnosť (dá sa merať -sek.,min.,hod.,dňami,...) a hovoríme aj o psychologickom čase, ktorý predstavuje prežívanie jednotlivých udalostí. Čas má aj hlbší duchovný rozmer, v ktorom človek má realizovať svoju vlastnú úlohu, ktorú má v živote naplniť. Voľný čas je doba, ktorá nám ostáva po splnení povinností. Je to opak nutnej práce a povinností, kedy si svoju činnosť slobodne naplánujeme, vyberáme, robíme ju radi a dobrovoľne, prináša nám uspokojenie a uvoľnenie. Patrí sem odpočinok, rekreácia, zábava, záujmové činnosti, dobrovoľné vzdelávanie. Z pohľadu detí a mládeže do voľného času nepatrí vyučovanie a činnosti s tým súvisiace.
Na problematiku VČ môžeme pozerať z rôznych hľadísk: 1. ekonomické hľadisko - je veľmi dôležité a to koľko finančných prostriedkov investuje spoločnosť do zariadení pre voľný čas, aká je návratnosť, a ak áno, tak akým spôsobom
2. sociologické a sociálno-psychologické hľadisko - aké činnosti vo voľnom čase prispievajú k uzatváraniu medziľudských vzťahov, vytváranie formálnych a neformálnych vzťahov, VČ je ovplyvňovaný prostredím hlavne rodinou , rodičia sú vzory pozitívne alebo negatívne, tu hrozí nebezpečenstvo, že sa deti dostanú na tzv. šikmú plochu
3. politické hľadisko - ako a do akej miery bude štát svojimi orgánmi zasahovať do VČ občanov, aká bude školská politika
4. zdravotno-hygienické hľadisko- ako možno podporovať zdravotný, telesný a duševný rozvoj človeka, ide predovšetkým o správny režim dňa, najväčší výkon je od 9-11hod, 15-16 hod.
5. pedagogické a psychologické hľadisko - berie do úvahy vekové a individuálne zvláštnosti a ich rešpektovanie vo VČ.
Peg. hľadisko má 2 úlohy: výchovu vo VČ (zmysluplné napĺňanie VČ) a výchovu k VČ (oboznámenie detí so zaujímavými aktivitami). Zanedbávanie vedie k nesprávnemu využitiu VČ ako sú drogy, automaty, závislosti.