Veľa organizácií podnikateľského typu sa cíti byť ohrozených. Rastie neur-čitosť trhového správania a sú problémy s efektívnym zaisťovaním a využívaním zdrojov. Dostavila sa skutočná konkurencia. Na druhej strate existujú zaujímavé príležitosti nakupovať a predávať na globálnych trhoch. Mnohým z nástrah nedokážu odolávať ani niektoré bohaté a silné firmy s dlhou tradíciou. Záleží, či sa len prizerajú dynamike zmien alebo proaktívne pracujú na svojom zdokonaľovaní.
Čo si žiada nové podnikateľské prostredie? Sú to nové štrukturálne formy v podobe dodávateľských reťazcov, cesta za ideálom dokonalej kvality, redukcia zložitosti, zvyšovanie rýchlosti a budovanie silných kompetencií umožňujúcich pružne reagovať na zmeny v prostredí. Samozrejme si žiada aj nový štýl riadenia, založený na uplatňovaní etických princípov a morálke. Na vrchole je zákazník, súčasný aj potenciálny.
Popredné priemyselné spoločnosti vo svete využívajú logistické princípy, ktoré ponúkajú vhodnú alternatívu. Na ceste rozvoja k integrovanej logistike prešli tromi fázami: (i) orientácia na fyzickú distribúciu, (ii) vnútorné spájanie a vytváranie väzieb medzi organizačnými funkciami (iii) externá integrácia.
V tretej fáze radikálne zmenili postoj k dodávateľom, zákazníkom a poskytovateľom služieb. Cieľavedome začali budovať také vzájomne prospešné vzťahy, ktoré vnášajú do tvorby hodnoty pravú synergiu. Na tento spôsob zmeny organizačného myslenia mali vplyv trvalý rozvoj informačných technológií, internetu a elektronickej výmeny údajov, ako aj praktické možnosti procesného riadenia typu Just-in-Time (JIT) a metódy dôsledného plánovania distribučných požiadaviek (distribution requirements planning). Kľúčovou podmienkou kvali-tatívne nových vzťahov bolo a je uplatňovanie princípov TQM (Total Quality Management). Výsledok premien sa dostavil v rastúcom poznaní, že logistické procesy podstatnou mierou vplývajú na náklady, výkonnosť a konkurenčnú schopnosť.