Malé a stredné podniky hrajú v európskej ekonomike kľúčovú úlohu. Sú nesporným zdrojom voľných pracovných miest, inšpirujú podnikateľského ducha a víziu a tak sú mimoriadne priaznivými stimulátormi konkurencie a zamestnanosti v Európe.
V rozšírenej Európskej únii existuje približne 23 miliónov mikro, malých a stredných podnikateľov, ktorí poskytujú 75 miliónov pracovných miest a tak predstavujú 99% všetkých európskych podnikov. Podobná situácia je aj na Slovensku, kde cca. 99% tvoria MSP, pričom takmer 81 % podnikateľských subjektov má do 10 zamestnancov. Ich schopnosť vytvárať, rozvíjať, aplikovať, či adaptovať nové technológie je unikátna.
I napriek týmto superlatívom MSP často čelia trhovým nedostatkom, t.j. majú ťažkosti pri získavaní kapitálu, najmä v počiatočných fázach podnikateľskej aktivity, a tým si zamedzujú prístup k novým technológiám a inováciám. Ich šance na úspech vo vysoko-konkurenčnom prostredí sú tak značne obmedzené.
Avšak po dlhých rokovaniach medzi Európskou komisiou a expertmi členských štátov EÚ a podnikateľských združení je v platnosti nová definícia MSP, ktorá má vyhladiť rozdiely medzi členskými krajinami a tak umožniť MSP realizáciu ich plného potenciálu, čo je vlastne súčasťou európskej stratégie na zachovanie prosperity. (zdroj: http://www.rpicpo.sk/index.php?clanok=369)