Do prorokovej smrti došlo v muslimskej komunite v Medine k istému zmätku. Spôsobila to nejasnosť okolo jeho nástupcu ako vodcu alebo kalifa. Kalif v arabčine chalífa, je slovo odvodené od slovesa chalafa, čo znamená reprezentovať alebo symbolizovať. Korán ho charakterizuje ako človeka, ktorému bola daná právomoc a schopnosť zastupovať Boha na zemi. Mohamed vždy zdôrazňoval, že je smrteľný človek, ale aj napriek tomu neurobil žiadne opatrenia v prípade smrti, čo spôsobilo nejednotu v muslimskej obci. V tejto kritickej chvíli vyplávali na povrch staré kmeňové spory, podozrievavosť, špecifické väzby lojality a predchádzajúce klanové charakteristiky. Prorokovým odchodom, boli jeho stúpenci presvedčení, že musia na jeho miesto mať niekoho, kto by pokračoval v jeho duchu ako hlava obce. Pre ustanovenie takéhoto vodcu neboli žiadne zásady, pravidlá, bolo by to ľahšie, keby Mohamed zanechal mužské potomstvo. Z jeho detí ho však prežila jediná dcéra Fátima, vydatá za jeho bratranca Alího. On ako najbližší príbuzný si robil prirodzené nároky na vodcovské miesto v obci. Okrem neho si uplatňoval nároky aj starý prorokov priateľ a otec jeho ženy Á iši Abú Bakr.