Začiatky účtovníctva siahajú do staroveku. Jeho rozvoj prebiehal súbežne s vývojom ľudskej spoločnosti. Základy účtovníctva položil profesor matematiky mních Luca Pacioli vo svojom diele Summa de Arithmetica, Geometria, Proportioni et Proportionalita publikovanom v roku 1494 v Benátkach, kde v časti Tractus XI.particularis de camputis et scripturis ( Zvláštna XI. rozprava o účtoch a písomnostiach) popisuje vtedajšiu formu podvojného účtovníctva, ktorú používali benátsky kupci. Záznamy o vedení účtov a účtovných kníh v našich krajinách máme z konca XIX. Storočia. Účty a obchodné knihy sa vedú za tým účelom, aby obchodník, priemyselník, remeselník alebo ktorýkoľvek iný podnikateľ poznal stav svojho imania, aby vedel, z akých častí sa skladá jeho imanie, či mu ubúda alebo pribúda, či zarobil alebo prerobil, aby vždy mal prehľad o každom svojom obchodnom rokovaní, aby v každej chvíli vedel u koho má akú pohľadávku a komu je čo dlžný, aby vedel o tom, aké sú jeho zásoby, koľko má mať a koľko má skutočne hotových peňazí. Účtovníctvo poskytuje teda verný obraz činnosti obchodníka všeobecne a prehľad všetkých obchodných prípadov... Bez riadneho vedenia kníh nikdy nemôže obchodník prosperovať, aj keď by jeho zárobky boli akékoľvek vysoké. Od posledného desaťročia minulého storočia môžeme pozorovať značný nárast záujmu o účtovníctvo u nás. Jedna z najstarších metód zobrazenia, resp. zachycovania činnosti podniku akoby prežívala svoju renesanciu. Slovenské hospodárstvo a spoločnosť uskutočnili počas transformačného procesu rozsiahle zmeny, ktoré boli z väčšej časti pripravené v súvislosti s možným vstupom do Európskej únie. V súčasnosti, keď je Slovenská republika členom EÚ, sa našim podnikateľom otvorili možnosti spojené s ich podnikateľskou činnosťou, ale na druhej strane musia čeliť obrovskému tlaku konkurencie a novým požiadavkám trhu, a to nie len európskeho. Cieľom každého výrobného podniku v trhovom hospodárstve je dosahovanie zisku a zabezpečenie rentability, likvidity a hospodárnosti podniku. Úspešná adaptácia podniku závisí od schopnosti podnikového manažmentu reagovať na nové, zložitejšie podmienky uplatnenia sa na trhu, to znamená, od objektívnej analýzy a hodnotenia vlastných možností a na ich základe prijímania správnych a optimálnych rozhodnutí.
K uskutočneniu správneho rozhodnutia je nevyhnutné, mať dostatok potrebných informácií týkajúcich sa predovšetkým nákladov, výnosov, výsledku hospodárenia, požiadaviek trhu a schopnosti konkurencie. Výsledok hospodárenia je dôležitým finančným ukazovateľom, ktorý vyjadruje úspešnosť a efektívnosť podnikateľskej činnosti najmä vo vzťahu k vloženému kapitálu. Je základným informačným zdrojom a meradlom finančnej výnosnosti vloženého kapitálu podniku za príslušné účtovné obdobie. Charakterizuje v peňažnej forme, s akým efektom prebieha v danom podniku kolobeh majetku a vyjadruje, či majetok vložený do podnikania vo forme vstupov je menší alebo väčší ako ocenené výsledky vo forme výstupov. Práve finančná situácia podniku je základným faktorom pri posudzovaní jeho postavenia na trhu, pretože má veľmi zásadný dopad na tvorbu podnikového imidžu. V dnešnej dobe je obzvlášť nevyhnutné sledovať situáciu podniku, ktorá je predmetom záujmu mnohých subjektov ( ako sú komerčné banky, potencionálni investori, obchodní partneri, akcionári ) prichádzajúcich do kontaktu s podnikom. Táto práca je zameraná na analýzu tvorby a vývoja výsledku hospodárenia, analýzu nákladov a výnosov, posúdenie stálych a obežných aktív, analýzu pridanej hodnoty a bodu zvratu. V práci sme venovali pozornosť aj ukazovateľom likvidity, aktivity, zadĺženosti a rentability. Analýzou výsledku hospodárenia môžeme odhaliť a kvantifikovať faktory, či už pozitívne alebo negatívne, ktoré participovali na sledovaných ukazovateľoch podnikovej činnosti a hlavne zistiť, či s nimi môžeme počítať, alebo ich eliminovať v budúcom období.