1. Charakterizujte pojem výroba a manažment výroby: Výroba - výrobný proces - je proces , ktorý je nerozlučne spojený s prírodnými zdrojmi, ľudskou prácou a kapitálom. Výsledkom tohoto procesu sú výrobné statky, ktoré na trhu ponúkame spotrebiteľom. Výroba sa uskutočňuje na základe voľby spôsobu a účelu použitia výrobných zdrojov. Vstup do výrobného procesu predstavuje všetky zdroje, ktoré sú potrebné pre zabezpečenie výroby, ktorá má vytvoriť požadované výstupy - užitočné statky a služby. Manažment - riadenie organizácii v podmienkach trhového hospodárstva. Jadrom výrobných organizácii je manažment výroby a jeho podstatnou časťou je aj manažment logistiky. Výroba tovaru a služieb je výsledkom ekonomického úsilia. 2. Charakterizujte výrobný proces a manažment logistiky: Logistika - chápeme ju ako integrované plánovanie, formovanie, realizáciu a kontrolovanie hmotných a s nimi spojených informačných tokov od dodávateľov do podniku, vo vnútri podniku a od podniku k odberateľom. 3. Charakterizujte typické fázy výrobného procesu: Výrobný proces sa spravidla člení na tri fázy: - predzhotovovacia (v praxi tiež nazývaná predvýrobná: výroba základných dielov, t.j. obrábanie, tvarovanie ...), - zhotovujúca (v praxi tzv. predmontáž: výroba základných podzostáv, zostáv,...), - dohotovujúca (napr. montáž: výroba finálnych výrobkov). 4. Charakterizujte základné manažérske rozhodnutia vo výrobe: Aké výrobky a v akých variantoch by mali byť dlhodobo vyrábané? Pomocou akých výrobných procesov? Aký má byť rozsah kapacít strojov, zariadení a pracovníkov? Aká má byť ich štruktúra a stupeň univerzálnosti či individuálnosti? Koľko a ktorých dodávateľov bude potrebné? Ktoré časti môžu byť prevedené na dodávateľa alebo do bezprostrednej kooperácie? 5. Aké základné úlohy manažment výroby rieši: Odborné úlohy - zaisťujú prvoradé plnenie vecných úloh, jedná sa o: analýzu problémov, stanovenie a presadzovanie cieľov, voľbu a plánovanie príslušných opatrení, zaistenie realizácie opatrení, kontrolu, analýzu zistených problémov, revíziu cieľov. Personálne úlohy - získavanie pracovníkov pre plnenie daných cieľov, ich rozvoj a zvyšovanie ich zodpovednosti. Jedná sa o: prípravu a ďalšie vzdelávanie pracovníkov, motivácia pracovníkov a vlastné rozmiestnenie pracovníkov v rámci procesu.