1.ORIENTOVANIE SA V PROBLÉMOVEJ SITUÁCII, ANALÝZA ÚLOHY V úlohe mám navrhnúť čelné súkolesie s priamymi zubmi, ktoré spĺňa dané požiadavky. Zadaný mám výkon elektromotora P, otáčky n1 a prevodový pomer i1,2. Základná funkcia ozubeného prevodu je vytvorenie kinematickej väzby medzi hnacím a hnaným hriadeľom na plynulý tok ohybu energie. Ozubené prevody menia uhlové rýchlosti (aj Mk) v závislosti od prevodového pomeru. Kinematická väzba je tak tuhá, že zaručuje konštantný prevodový pomer (prevod je presný, bez sklzu). Prevod ozubenými kolesami - skladá sa: - z dvoch spoluzaberajúcich ozubených kolies (súkolesia) uložených na hriadeľoch - prenáša obvodovú silu (Mk) z hnacieho hriadeľa na hnacie ozubené koleso, z neho zubmi (tvarovým stykom) na hnané ozubené koleso a z neho na hnaný hriadeľ - je to prevod bez medzičlena, s tvarovým stykom Ozubené kolesá 1.valivé a) čelné - s vonkajším ozubením - s vnútorným ozubením - hrebeňové b)kužeľové - s vonkajším ozubením - s vnútorným ozubením - základné 2.skrutkové a) valcové b) závitovkové - valcové - zmiešané - globoidné