Pod označením ľudský kapitál rozumieme celý ľudský potenciál podniku. Toto označenie sa začalo intenzívnejšie používať v polovici deväťdesiatych rokov minulého storočia. Ľudský kapitál je tvorený zásobami a tokmi znalostí, ktoré sú organizácii k dispozícii, t. j. ľudské zdroje a z nich vyplývajúci ľudský potenciál. Ľudský kapitál je možné považovať za nehmotné zdroje, ktoré - spolu s hmotnými zdrojmi - tvoria trhovú alebo celkovú hodnotu podniku. Z toho vyplýva, že to, čo tvorí hodnotu, sú znalosti, zručnosti a schopnosti jednotlivcov. Ľudský kapitál chápeme tiež ako počet a štruktúru zamestnancov, ale aj také aspekty, ako sú vzdelanosť a kultúra, medziľudské vzťahy, schopnosť spolupráce, vnímanie sociálnych a ekologických faktorov prostredia a pod. Ľudský kapitál je pre podnik rovnako dôležitý ako kapitál materiálny, finančný a informačný. Podnik by mal rozhodovať o svojich ľuďoch s takou istou vážnosťou a podľa rovnakých princípov ako o financiách, investíciách, zákazníkoch a výrobkoch.