Skripta k predmetu Didaktika praktických činností - Doc. Ing. Krušpán CSc.
Didaktika je jednou z vedných disciplín pedagogiky. Názov didaktika vyučovacieho predmetu sa ustálil v českej a slovenskej pedagogike po metodickej konferencii v Prahe v roku 1953. Na základe odporúčaní z tejto konferencie chápeme vo všeobecnosti didaktiku vyučovacieho predmetu ako vednú pedagogickú disciplínu, ktorá skúma zákonitosti vyučovacieho procesu so zreteľom na osobnosť žiakov v súlade so všeobecným cieľom výchovy aj so špecifickosťou vedy, z ktorej vyučovací predmet čerpá svoje poznatky. Vzhľadom na uvedené bude predmetom didaktiky odborného výcviku skúmanie cieľov a úloh obsahu odborného výcviku, podstaty vyučovacieho procesu v odbornom výcviku, určenie vyučovacích zásad, metód vyučovania a jeho organizačných foriem. Určujúcim faktorom tu bude skutočnosť, že poznávací proces žiakov je spojený s ich praktickou činnosťou, často s produktívnou prácou. Touto špecifickou črtou sa vyučovací proces v odbornom výcviku zásadne odlišuje od vyučovacieho procesu vo väčšine iných vyučovacích predmetov. Podobný charakter má vyučovací proces v technickej výchove v základnej škole, v cvičeniach v stredných odborných školách a v niektorých laboratórnych cvičeniach. Nájsť cesty k efektívnemu spojeniu osvojovania si pracovných zručností a návykov, uplatňovaniu a overovaniu si teoretických poznatkov pri riešení praktických úloh s produktívnou (v niektorých prípadoch s cvičnou) prácou žiakov je najzávažnejšou úlohou didaktiky odborného výcviku.