Podnikateľské aktivity sú realizované prostredníctvom výkonných riadiacich činností. Ich účinok sa prejavuje v úspešnosti podnikania. Diskontinuita týchto činností, rôzna dynamika rozvoja, rôzna miera komplexnosti marketingového okolia, predovšetkým však veľkosť firmy a diferenciácia marketingových funkcií, vedú k rôznemu riešeniu konkrétnych marketingových problémov firmy. Kontrola marketingových činností firmy tu vystupuje ako prvok koncepcie činností firmy založenej na hodnotení dosiahnutých výsledkov. Táto činnosť výsledkovo orientovaného podnikateľského vedenia firmy využíva pre svoje potreby informačný systém firmy, plánovacie, koordinačné a kontrolné údaje o firme. Špecifickou črtou je požiadavka prepojenia údajov o internej činnosti firmy s údajmi marketingového výskumu. Marketingová kontrola je proces zisťovania a hodnotenia výsledkov realizácie marketingových stratégií i plánov a proces uplatňovania korektívnych opatrení na zabezpečenie splnenia marketingových cieľov.