Komplexná didaktická analýza učiva je predovšetkým myšlienková činnosť, ktorú učiteľ vykonáva pri príprave na vyučovanie.
Didaktickú analýzu učiva uskutočňuje každý, kto sa pripravuje k cielenému rozširovaniu informačného obzoru akýchkoľvek poslucháčov. Jednoducho povedané, didaktickú analýzu učiva vykonáva učiteľ v rámci svojej prípravy na vyučovací proces tak, že myšlienkami preniká do obsahu vzdelávania s cieľom vystihnúť a využiť jej výchovnú a vzdelávaciu hodnotu.
Pokiaľ ide o obsah samotný, prvou podmienkou jeho účinnej analýzy je jeho dokonalé zvládnutie a pochopenie učiteľom. Až potom je schopný vymyslieť pre žiakov potrebnú didaktickú štylizáciu preberanej problematiky.
Didaktickú analýzu učiva uskutočňuje učiteľ smerom k stanovenému cieľu vyučovania, ktorý je však formulovaný so zreteľom na zvláštnosti a možnosti učiva a je v procese didaktickej analýzy učiva dotváraný.
Uskutočniť didaktickú analýzu učiva znamená uvedomiť si jeho skladbu, nájsť jeho jednotlivé komponenty, napríklad pojmy, zákony, metódy, zručnosti a návyky, logické operácie a podobne.
Súčasne je však potrebné určiť vzájomné vzťahy, súvislosti s inými predmetmi, oblasťami poznania.