1. Teoretické východiská pre tvorbu didaktických testov
Didaktický test je nástroj systematického zisťovania (merania) výsledkov vyučovacieho procesu. Systematické zisťovanie (meranie) znamená, že didaktický test bol navrhnutý, overený, prípadne externe posúdený a použitý podľa vopred vymedzených pravidiel. Podľa nich sa tiež vyjadrujú aj výsledky zisťovania. Tvorca didaktického testu má stanovené konkrétne pravidlá, preto bežné písomky, v ktorých tieto pravidlá nie sú zvyčajne dodržané, nemôžeme považovať za didaktický test.
Kontrolná funkcia didaktického testu sa vzťahuje na získavanie spätnej väzby, informácie potrebnej na reguláciu vyučovania a učenia sa. Pre učiteľa je to informácia potrebná na prípadnú korekciu plánu vyučovania. Konkrétna a pravdivá informácia je však určená aj žiakovi a má charakter posilnenia učenia sa. Z tohto hľadiska majú potom tzv. priebežné testy, v ktorých sa výsledky v zásade neklasifikujú, motivačný účinok.