Vo výučbe žiakov sa má klásť dôraz nie už na osvojovanie vedomostí a informácií ale práve na osvojovanie a rozvíjanie kompetencií. Tento termín sa v súčasnosti veľmi často používa, nie vždy však v správnom význame. Čo teda vlastne treba pod kompetenciou rozumieť? Stručne povedané - je to schopnosť kombinovať poznatky a zručnosti pri riešení konkrétnych problémov. Cieľom reformy vzdelávania je naučiť žiaka orientovať sa v reálnom svete a riešiť praktické otázky, ktoré so sebou život v osobnej alebo profesionálnej oblasti prináša. V súčasnosti je medzi tým, čo sa žiaci učia v škole a skutočným životom veľká priepasť, čo potvrdili výsledky medzinárodných prieskumov a taktiež aj reakcie zamestnávateľov. Rozvíjanie kľúčových, teda najdôležitejších a pre život najvýznamnejších kompetencií si ako cieľ stanovila aj Európska komisia. Tá pod nimi chápe prenosný a multifunkčný súbor vedomostí, zručností a postojov, ktoré potrebuje každý jedinec pre svoje osobné naplnenie a rozvoj, pre zapojenie sa do spoločnosti a úspešnú zamestnateľnosť. Odborníci sa zhodujú v tom, že kľúčové kompetencie by si mali osvojiť všetci občania už počas povinného školského vzdelávania, ale aj mimo školy, a rozvíjať ich počas celého života. Na to, aby došlo k efektívnemu osvojovaniu si kľúčových kompetencií, je potrebná najmä zásadná zmena obsahu a spôsobu vyučovania, vyučovacích metód a stratégií smerom k aktívnemu zapojeniu žiaka do procesu učenia, ktoré je založené na skúsenosti a zároveň je prepojené so životom. Kľúčové kompetencie sú tie, ktoré potrebujú všetci jednotlivci na osobné uspokojenie a rozvoj, aktívne občianstvo, spoločenské začlenenie a zamestnanosť. Kľúčové kompetencie v Rámcovom vzdelávacom programe určujú ďalšiu úroveň vzdelávacích cieľov.