V našom modernom a rýchlom svete sú kladené vysoké nároky na dobrú osobnostnú výbavu človeka, preveruje sa jeho správanie na každom kroku. Stále hľadáme východiská, ktoré vo výchove budú pohotovo reagovať na množstvo nových skutočností.
Súčasný stav a vývoj výchovy a vzdelávania u nás nie je veľmi docenený. Prevládajú zastaralé prístupy, absentuje umenie komunikácie, pomoc pri adaptácii a príprave na prijímanie zmien, získavanie globálnych poznatkov o svete, výchova k pohotovosti riešiť problémy.
Skutočné vzdelanie, vlastný proces učenia sa môže uskutočňovať len vtedy, ak učiteľ uplatňuje celostný prístup, ktorý sa vyznačuje zdravou sebadôverou, vierou v schopnosti ostatných samostatne sa učiť a premýšľať, ak je tolerantný a schopný pripustiť si vlastné chyby a poučiť sa z nich. Takýto učiteľ potom zdravo rozvíja sebavedomie v uvoľnenej tvorivej atmosfére, preukazuje otvorený vzťah k žiakom, dokáže vnímavo reflektovať pocity svojich žiakov, zverencov, študentov.