1. Klasická a nová definícia celostného (holistického) manažmentu. Konfliktné ciele manažmentu. Vývoj názorov na význam ľudských zdrojov. Manažment ľudských zdrojov v systéme celostného manažmentu.
Definícia celostného (holistického) manažmentu: vykrýva všetky funkcie manažmentu. Je riešenie komplikovaných situácií, ktoré vznikajú medzi organizáciou a jej okolím, ako aj riešenie vo vnútri organizácie, medzi jej časťami, aby bola dosiahnutá rovnováha.
Konfliktné ciele manažmentu: a) vedenie ľudí = vedúce osobnosti, b) nezávislosť a vzájomná závislosť, c) dlhodobé a krátkodobé záujmy, d) kreativita ľudí = disciplína, e) dôvera = zmeny, f) riadenie ľudí = vedenie.
V historickom vývoji manažmentu sa človek postupne stáva rozhodujúcim faktorom úspešnosti a predpokladom strategickej výhody organizácie. Tomuto poznaniu podľa Armstronga prispeli nasledovné vedecké školy, resp. hnutia:
a) škola ľudských vzťahov, reprezentovaná Mayom, kt. Zdôrazňoval sociálne potreby ľudí a tvrdil, že produktivita priamo závisí od uspokojenia z práce.
b) hnutie behaviorálnych vied, reprezenrované Maslowom, Argyrisom, Herzbergom a Likertom, kt. zdôrazňovali , že prostriedkom na zabeypečenie vzššej motivácie zamestnancov a dosahovania lepších výsledkov je zvyšovanie kvality pracovného života.
c) hnutie organizačného rozvoja reprezentované Bennisom, Scheinom a Beckhardom, ktorí sa orientovali na celkovú efektívnosť organizácie a hlavne na to, ako sa ľudia správajú v situáciách, v ktorých na seba sústavne pôsobia.
d) škola výnimočnosti, reprezentovaná Pascalom a Athosom , ako aj Petersom a Watermanom, ktorí vypracovali zoznam atribútov charakterizujúcich úspešné organizácie, pričom zdôrazňujú potrebujú silnej podnikovej (organizačnej) kultúry a zviazanosti zamestnancov s organizáciou.