Bankový sektor patrí medzi najrýchlejšie a najdynamickejšie sa rozvíjajúce sektory v posledných desaťročiach nielen v Európe, ale aj po celom svete.
Ide o celospoločenský proces, najmä pod vplyvom celosvetovej globalizácie, čoho prejavom je aj vytváranie nadnárodných finančných organizácií a spoločností ako aj prienik veľkých bankových subjektov na zahraničné trhy.
V takomto prostredí sa prirodzene zintenzívňujú snahy o zavedenie spoločnej regulácie, resp. kontroly jednotlivých bankových subjektov, ktorá bude založená na rovnakých princípoch a pravidlách. Cieľom týchto opatrení je nastaviť jednotlivé procesy vo finančných inštitúciách tak, aby najväčší úžitok z celého procesu mal samotný klient.
V samotnej práci sa pokúsime stručne načrtnúť vývoj pred Basel 2, resp. dôvody jeho vzniku. V ďalšej časti sa pokúsime poukázať na najväčšie prínosy tejto dohody a popísať tri piliere Baselu 2 a ich jednotlivé časti a aký význam, resp. prínos má celý tento proces pre samotného klienta.