Podnikanie je základným prvkom efektívneho fungovania trhovej ekonomiky, je tým, čo ekonomiku robí trhovou. Pre Slovensko, pre ktoré je hlavným cieľom dosiahnuť úroveň rozvinutých krajín Európy v čo najkratšom čase, má rozvoj podnikania, obzvlášť malého a stredného, nenahraditeľný význam. Tak, ako je piesok schopný zaplniť škáry v skale, sú malé podniky schopné zaplniť medzery na trhu, ktoré veľké podniky vďaka svojej mohutnosti nemajú šancu pokryť (Holešová, 2003).
Malé a stredné podniky hrajú v európskej ekonomike kľúčovú úlohu. Sú nesporným zdrojom voľných pracovných miest, inšpirujú podnikateľského ducha a víziu a tak sú mimoriadne priaznivými stimulátormi konkurencie a zamestnanosti v Európe. V Európskom hospodárskom priestore (European Economic Area - EEA) existuje okolo 20,5 miliónov podnikov, ktoré zamestnávajú 122 miliónov ľudí. Približne 93 % týchto podnikov sú mikropodniky (0 - 9 zamestnancov), 6 % tvoria malé podniky (10 - 49 zamestnancov), 0,8 % sú stredne veľké podniky (50 - 249 zamestnancov) a iba 0,2 % je veľkých podnikov (s viac ako 250 zamestnancami). Z tohto takmer 20 miliónov podnikov je založených v rámci Európskej únie.