Počas svojho vývoja obchod nadobúdal rôzne formy - vždy adekvátne spoločnosti, pre ktorú a v ktorej podmienkach praco-val. Výsledkom vývoja je nielen rôznorodosť, heterogénnosť fo-riem obchodu na jednej strane, ale i unifikácia, typizácia a špecializácia na druhej strane. Táto rozmanitosť vlastností, ktoré dávajú obchodu, podľa požiadaviek zákazníkov uspôsobuje vzhľad, umiestnenie, technické procesy, činnosti a podobne, sťažuje jednoznačné začlenenie známych foriem obchodu podľa akokoľvek umne premyslených kritérií do typových skupín. Tak napríklad predajňa s odevmi umiestnená v centre mesta - možno ju súčasne začleniť podľa všeobecne používaných kritérií do skupiny predajní - stacionárnych, špecializovaných, s obslu-hou, s vysokou hladinou cien, súkromnú, patriacu do reťazca...