Inštitucionalizmus predstavuje spolu s nemeckou historickou školou inštitucionálno-historickú reakciu predovšetkýmna klasickú a neoklasickú školu. Inštitucionalizmus netvorí jednotnú ucelenú teoretickú koncepciu. Ekonómovia, ktorých sem radíme majú značné rozdiely v názoroch aj v problematike, ktorú skúmajú. Predstavitelia avšak rovnako kritizovali neoklasikov, v tom že vychádzali z koncepcie ekonomického človeka, ktorý sa správa racionálne, aby dosiahol čo najväčší úžitok s čo najmenšou námahou. Vyčítali im idealizáciu kapitilistického zriadenia.
Posudzovaniu významu vzdelania v hospodárskych procesoch sa venovali aj príslušníci inštitucionalizmu, hoci sa v ich teóriách vzdelanie nestalo inštitútom, ktorý by bol stredobodom záujmu ich analýzy. Význam vzdelania skôr spájali s inými inštitúciami, ktorých význam vo svojich teóriách zdôrazňovali.