Zahranično-obchodná politika je súhrn zásad (protekcionalizmus - ochranárstvo, liberalizmus) a im zodpovedajúcich opatrení (nástrojov), ktorými štát zasahuje do zahraničného obchodu, ovplyvňuje jeho objem - teritoriálnu a tovarovú štruktúru. Cieľom ZOP - je regulovať teritoriálnu a komoditnú štruktúru svojich zahraničnopolitických vzťahov, t.j. vývozu a dovozu tovaru a služieb. Každá krajina, ktorá vstupuje do svetového obchodu, sa riadia určitými pravidlami, ktoré sú určované: - zahraničnoobchodnou politikou štátu, - záväzkami vyplývajúcimi z jej účasti v medzinárodných organizáciách, - pravidlami obsiahnutými v bilaterálnych zmluvách, ktorých je krajina signatárom.
Medzinárodný obchod umožňuje rozšíriť národnú spotrebu - krajina môže spotrebovať viac, ako je schopná sama vyrobiť (v závislosti od stupňa otvorenosti). Metóda merania otvorenosti - pomer vývozu/dovozu k HDP (EU, Ázia - viac ako 50%). Niektoré dôvody Medzinárodného obchodu - znižovanie výrobných nákladov, rastúce výnosy z rozsahu, úspory práce a ostatných zdrojov, ktoré nemá ekonomika v dostatočnom množstve. => pozitívne ovplyvňovanie národnej produktivity práce. (špecializácia a rast kvality a technickej úrovne domácej produkcie, rozširuje sa sériovosť výroby). ...