Registrácia | Prihlásiť

Poznámky: Cenové stratégie - čo je cena, cena a trhový mechanizmus...

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Cena zohráva veľmi dôležitú úlohu v pôsobení trhového mechanizmu, trhový mechanizmus bez ceny neexistuje. Predtým než sa v podnikateľskej sfére rozhodneme niečo vyrábať alebo dodať na trh musíme predovšetkým kalkulovať, t.j. vyčísliť náklady, získať informáciu z trhu /čo sa na trhu deje/ a potom stanovím cenu tak, aby na trhu obstála. Zodpovednosť za tvorbu cien v trhovej ekonomike nesie podnikateľská sféra tej, ktorej ekonomiky. Sčasti však túto zodpovednosť nesie aj štát predovšetkým ohľadom sociálnej ekonomiky /sociálne aspekty/ a regulovaných cien /Úrad pre sieťové odvetvia, Telekomunikačný úrad, Úrad pre reguláciu dopravy, Slovenská pošta/. Štát sa podieľa na tvorbe cien aj daňovou politikou /napr. sadzby DPH, daň z príjmov/ Zvýšenie vstupov /elektrina, vodné -stočné, plyn/ má za následok zvýšenie cien výstupov.
Otázka tvorby ceny a vzťahu k podnikateľskej sféry závisí od intenzity konkurencie /slabá-silná/, existencie monopolov, oligopolov.. Najdôležitejšou úlohou podnikateľa je odhadnúť práve silu konkurencie. Cena je teda citlivá na celú radu činiteľov. Od výšky ceny a správneho rozhodnutia o cene závisí výška zisku, obratu, tržby a pod.
...
Hodnotenie (0x):