Marketing - je všade okolo nás - základný atribút - orientovanej ekonomiky - kľúčový faktor podnikateľského úspechu - NIE uskutočňovania predaja - „predávanie“ (staré ponímanie), ale uspokojovanie potrieb zákazníka (chápanie marketingu v novom zmysle)
Moderný marketingový prístup - história Začiatok 20.storočia, USA - ako reakcia na výzvy priemyselne vyspelej ekonomiky (P D, problémy s odbytom) 1927 - Procter Gamble - funkcia vedúceho projektu 1937 - American Marketin Association (Journal of Marketing)
Definície a charakteristiky - marketing je umenie v oblasti obchodu a predaja - marketing je koncepcia myslenia, podnikania - marketing predstavuje súhrn činností, ktoré zabezpečujú, aby sa dostal správy výrobok k správnemu spotrebiteľovi, v správnom čase, na správne miesto v správnej kvalite a za správnu cenu /AMA/ - americká marketingová asociácia - marketing - úsilie predať skôr než bolo vyrobené / František Dedek/ - zámerom marketingu je urobiť predávanie prebytočným. Cieľom je poznať a rozumieť zákazníkovi tak dobre, že výrobok alebo služba mu budú vyhovovať a samé sa predajú / Peter Drucker/ ...