Výchova v každom kúte sveta je problematická pre každého jedinca, na ktorého sa výchovné pôsobenie upriamuje. Každý z nás je akýmsi účastníkom výchovy, pričom musí plniť rôzne úlohy a zohľadňovať spoločenské požiadavky doby, v ktorej žije. Výchova sa rozvíja, je dynamická, stále viac zložitejšia so zreteľom na presne stanovený cieľ výchovného pôsobenia. Stáva sa čoraz viac neoddeliteľnou súčasťou kultúry spoločnosti.
Výchovné pôsobenie začína už v útlom detstve, keď dieťa spoznáva svet zmyslami a uvedomuje si už určité zákonitosti vo svojom okolí. S jeho výchovu je veľmi spätý jazyk, ktorým komunikujú jeho najbližší. Výchovný proces v súčasných podmienkach vychádza z nadradeného postavenia vychovávateľa. Vychovávaný sa priúča pravidlám správania sa voči najbližším osobám, (rodinné prostredie), neskôr rešpektovaniu sa navzájom v školskom kolektíve, plneniu úloh s uvedomovaním si zreteľa na svoj budúci vývoj, potrebnosť znalostí, ktoré behom svojho života získava. ...