Človek nemôže žiť sám. Stretáva sa s ľuďmi, komunikuje s nimi v rôznych situáciách. Človek nemôže nekomunikovať. Komunikácia je najprirodzenejším prostriedkom, ktorý používa pedagóg na rozvoj osobnosti dieťaťa ( Zelina, 1994). Výchovné ciele : 1. Zoznámiť sa navzájom v spoločenstve, v triede. 2. Osvojiť si základné spôsobilosti verbálnej i neverbálnej komunikácie. Naučiť sa používať základné komunikačné spôsobilosti medziľudských vzťahov. 3. Vytvoriť základy aktívneho počúvania.
Komunikácia je akékoľvek vonkajšie vyjadrenie myslenia a zamýšľania sa. Komunikáciu možno chápať predovšetkým ako prostriedok na vyjadrenie a vytváranie svojho vzťahu k ľuďom a ľudským hodnotám. Odborná literatúra uvádza päť vecných dôvodov, prečo treba komunikovať: 1. chcem sa viac dozvedieť o sebe, o druhých, o svete okolo nás 2. chcem sa o niečo (informácie, zážitky, zámery) podeliť s druhými 3. chcem sa zúčastniť na poznatkoch, zážitkoch, plánoch druhých 4. chcem presvedčiť alebo ovplyvniť druhých 5. pre potešenie ( žart, veselosť, uvoľnenie, družnosť, radosť ) ...