Analýza potrieb a trendov v makroprostredí Úspešné firmy sú si vedomé, že marketingové prostredie prestavuje nekončiaci reťazec príležitostí a hrozieb. Úlohou marketingových pracovníkov je tieto príležitosti a hrozby včas identifikovať. Mnoho informácií o nových príležitostiach možno získať identifikovaním trendov, t.j. charakteristických smerov alebo postupností vývoja udalostí, ktoré sa vyznačujú dlhodobou tendenciou. Pozornosť treba venovať i megatrendom, ktoré sú reprezentované veľkými sociálnymi, ekonomickými, politickými a technologickými. zmenami, ktoré sa vyvíjajú pozvoľna (7-10 rokov). Je potrebné, aby sme odlíšili módne výkyvy, trendy a megatrendy. Na rozdiel od trendov sú módne výkyvy nepredvídateľné, krátkodobé . Trendy sa dajú predpovedať.
Naisbit identifikoval 10 megatrendov pre 90-roky : 1. rozvoj celosvetovej ekonomiky 2. renesancia humanitných odborov 3. vznik nových tržných ekonomík 4. celosvetový životný štýl doprevádzaný kultúrnym vlastníctvom 5. privatizácia v oblasti sociálnej starostlivosti 6. ekonomický vývoj v tichomorskej oblasti 7. zapojenie žien do vedúcich postavení 8. epocha biológie 9. obrodenie náboženstvá 10. rastúci význam jednotlivca ...