Medziľudská komunikácia, vzájomná interakcia, dorozumievanie alebo oznamovanie niečoho niekomu patrí medzi základné ľudské aktivity. Porozumenie medzi ľuďmi sa deje prostredníctvom komunikácie. A. D. Mead uvádza dva typy komunikácie. Prvým typom je komunikácia v pravom zmysle slova. Jej obsahom je púhe oznámenie jednej bytosti druhej, postoj k nejakej zložke prostredia, ktoré je významné pre obidve bytosti. Táto prostá forma komunikácie sa vyskytuje aj u nižších živočíchov. V ľudskej spoločnosti sa stretávame s druhým typom komunikácie. Jej podstata spočíva v tom, že osoba, ktorá používa komunikačné prostriedky prijíma tiež postoj druhej osoby, rovnako ako v nej tento postoj spätne budí. Komunikácia je teda vlastným nositeľom sociálneho diania. Človek sa stáva človekom predovšetkým tým, že rozumie svetu, ktorý ho obklopuje, že rozumie chovaniu druhých a sám sa chová tak, aby sa prispôsobil spoločenským pomerom a sociálnym podmienkam svojho bytia. Znamená to, že rozumie sociálnym podnetom a že sám dáva svojmu chovaniu sociálny význam. Vychovávatelia, majstri a všetci, ktorí pracujú s deťmi alebo i dospelými v oblasti výchovy mimo vyučovania dosahujú naplnenie svojho poslania vlastnou osobnosťou, nie funkciou. Aby sme v skriptách nemuseli stále opakovať všetky zaradenia, označenia typov vychovávateľov, majstrov..., budeme z úsporných dôvodov používať pojem vychovávateľ (výchovný pracovník). Ak zhrnieme všetky myšlienky, ktoré už boli o osobnosti výchovného pracovníka vyslovené, tak mal by to byť človek, ktorý v sebe integruje schopnosti analytického a syntetického myslenia so schopnosťou zovšeobecňovania, ktorý je po- slucháčom iných, je asertívny, dokáže formulovať svoje názory a pokyny tým, ktorých vedie zrozumiteľnou a jasnou rečou. Sila jeho osobnosti je založená na vedomostiach, správaní a odvahe, ochote spolupracovať, na prijímaní názoru iných. Synonymom sily osobnosti je múdrosť a skúsenosť. O týchto vlastnostiach sa tiež hovorí, že sú dosiahnuteľné len srdcom, že zdobia výraznejší intelekt. Je to syntéza rozumu a srdca. Byť úspešným vychovávateľom si vyžaduje - a to môže každý - získať aj primerané vedomosti, z oblasti pedagogiky, psychológie, sociológie a iných, dnes značne rozvinutých vied. ...