Registrácia | Prihlásiť

Skriptá: Úvod do marketingu - Marketing ako postoj podnikateľského subjektu, Marketing ako funkcia, Historický vývoj spoločnosti a marketing

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Slovo marketing, ktoré je dnes „šlágrom“ v ekonomickom riadení, je odvodené od anglického slova market (trh). Prípona -ing znamená vyjadrenie určitého deja, určitej činnosti, ktorá sa na trhu neprestajne uskutočňuje. V slovenskom jazyku nemáme možnosť vyjadriť obsah slova „marketing“, pretože slovenské slovo „predávanie“ je významovo veľmi úzke a predstavuje iba významnú časť anglického slova marketing. V ekonomickej terminológii marketing chápeme ako orientáciu firiem na trh, na jeho potreby a požiadavky. Firma sa pritom prispôsobuje požiadavkám trhu, uspokojuje ich, a tým dosahuje aj vlastné strategické ciele (rast zisku, konkurencieschopnosti, výnosnosti vlastného kapitálu a pod.).
Základnou ekonomickou príčinou vzniku marketingu (v USA okolo roku 1910) bola krízová situácia, ktorá sa prejavovala relatívnou nadvýrobou. Marketing vznikol ako reakcia podnikov na túto situáciu, ktorá sa prejavovala ako zaostávanie „kapacity trhu“, danej kúpyschopnosťou dopytu, za možnosťami výroby. Tieto možnosti boli v tomto čase ďalej posilňované prebiehajúcou vedecko-technickou revolúciou.
Z USA sa marketing (v teórii a praxi) rýchlo rozšíril, predovšetkým po druhej svetovej vojne, takmer do všetkých priemyselne vyspelých krajín západnej Európy, Japonska, ale i do niektorých rozvojových krajín. V posledných rokoch sa záujem o jeho zvládnutie a praktické využitie prejavuje v bývalých socialistických štátoch. Na Slovensku sa situácia v súvislosti s prestavbou začína meniť, ale skúsenosti ukazujú, že u nás pristupujeme k marketingu ešte stále s určitými rozpakmi.
...
Hodnotenie (0x):