Autobatérie sú jedným z dôležitých komponentov automobilu. Súčasné batérie majú prepracovanú konštrukciu, výborné parametre a dlhú životnosť. Predsa však doba ich používania nie je nekonečná a každá batéria raz prestane byť funkčná. A práve v tomto prípade vzniká zásadný problém, čo s nefunkčným a vyradeným akumulátorom? Ako sa ich zbaviť?
Počet autobatérii jednoznačne stúpa úmerne zvyšujúcemu sa počtu motorových vozidiel. Spotreba autobatérii sa u nás doteraz nijak zvlášť nesledovala. Nesleduje sa tiež, kde nefunkčné, staré autobatérie skončili. Mnoho majiteľov takých batérii sa ich likvidáciou príliš nezaťažuje. Prinajlepšom ju vyhodia do kontajnera v horšom prípade do potoka alebo na divokú skládku na kraj lesa. Pritom autobatérie sú jednoznačne nebezpečným odpadom. Väčšina z nich je olovená a práve olovo môže pri ľahkovážnom zbavení sa starej nepotrebnej batérie spôsobiť životnému prostrediu nemalé škody. Všeobecná snaha výrobcov autobatérii nahradiť olovo menej škodlivou látkou je zatiaľ neúspešná, takže najšetrnejšou likvidačnou metódou je v súčasnosti recyklácia opotrebovaných autobatérii.
Maximálna ochrana životného prostredia je jednou z dlhoročných snáh spoločnosti MACH Trade s.r.o.,, ktorá batérie nielen vyrába, ale stará sa aj o ich odbornú likvidáciu. Táto spoločnosť získava počiatočnú surovinu výhradne z recyklácie vyradených autobatérií a z použitých káblov. Je tu však problém. Výrobný závod sa chová ekologicky, ale jeho kapacita je dnes využitá v SR iba za tri štvrtiny. Odborníci vidia problém hlavne v nízkom záujme o zber nefunkčných akumulátorov. V súčasnosti sa totiž darí vracať na druhotné spracovanie len 77% všetkých opotrebovaných akumulátorov. Celkový obsah olova v priemernej akumulátorovej batérii je takmer 55%. Človek nemusí byť ani brilantným matematikárom, aby mu bolo jasné, aké množstvo škodlivého olova sa dostane do voľnej prírody a čo môže spôsobiť. ...