Výskumy i každodenná skúsenosť potvrdzujú, že kvalita vzťahov medzi ľuďmi dočasne alebo trvalejšie odkázaných na spolužitie významne ovplyvňuje ich správanie a konanie. Bezkonfliktové vzťahy plné priateľskosti, žičlivosti má kladný vzťah k duševnému vzťahu zúčastnených osôb. Naopak vzťahy poznačené konfliktami , napätí a vzájomnou neochotou záporne nalaďujú duševný vzťah. Uvedený poznatok možno aplikovať aj na vzťah učiteľa a žiaka. Jeho vplyv najmä na psychiku žiaka je dokonca často ešte silnejší než vplyv vzťahov medzi dospelými. Vplyv na: - šírku a hĺbku učiteľovho výchovného pôsobenia - vzťah žiaka k učebnému predmetu - vzťah žiakov k učeniu sa - psychickú klímu a priebeh vyučovania - vzťah žiakov ku škole - vzájomné vzťahy a správanie žiakov - duševné zdravie učiteľa a žiaka ...