Každá oblasť ľudského poznania sa stáva vedou vtedy, keď si určí predmet bádania a rozpracuje adekvátne výskumné metódy. Pedagogická psychológia ako špeciálny psychologická disciplína sa musí vyzbrojiť vlastnými špeciálnymi výskumnými metódami. Výskumné metódy pedagogickej psychológie , ktoré sa vytvorili, a ktoré čiastočne spĺňajú podmienky vedeckej exaktnosti, môžu väčšinou študovať len relatívne jednoduché javy a neumožňujú odhaliť príčiny zložitejších psychických javov vo výchovno vzdelávacom procese. Tieto metódy sa ťažko dajú logicky utriediť a zatriediť do jednotlivých skupín. Prísne logické triedenie týchto logických metód je sťažené tým, že v histórii nevznikali a ani nevznikajú podľa a na základe logických zákonitostí, ale na základe potrieb výskumnej praxe. V súčasnosti sa dá hovoriť o dvoch skupinách metód v pedagogickej psychológii, a to o skupine: 1. odhaľovacích, objavovacích metód, sú to metódy zisťovania faktov a ich vlastností 2. metód spracovania získaných údajov (kvalitatívne a kvantitatívne - štatistické vyhodnotenie). Medzi týmito dvoma skupinami existuje len tenká hranica, pretože napríklad psychodiagnostické testy sú vlastne vyšetrovacie metódy, čiže metódy zisťovania údajov, ale súčasne obsahujú metódy a postupy vyhodnotenia. ...