Technické zadania spojené s automatizáciou, meracou technikou a inými pohonmi do stoviek wattov sa v konštrukciách riešia hlavne elektricky. Elektrické pohony majú prirodzenú jednoduchú spojitosť s elektrickým riadením a využívaním ľahko dostupnej elektrickej energie. Najčastejšie sa využíva elektrické riešenie, ktoré naväzuje na motory vyrábané už v minulosti:
• malé asynchrónne motory • malé synchrónne motory • malé jednosmerné motory • krokové motory • lineárne motory
Tieto elektrické riešenia sa využívajú pri aplikovaní konštrukcie motorov a to na DC motory a EC motory. Rotor motoru DC obsahuje homogénne samonosné vinutie MAXON bez feromagnetického jadra. Otáča sa v magnetickom poli permanentných magnetov statore. Prívody do cievok kotvy pripojené k lamelám komutátora, ktoré odoberajú prúd z kief pripojených ku statoru. Komutátor pri otáčaní prepojuje napájanie sekcií cievok. Motory EC (Electric Comutation) používajú rotor s permanentným magnetom. Vinutie je súčasťou statora. Tieto motory sú doplnené vhodnou prevodovkou ktorou je možné optimalizovať potrebný moment k otáčkam pohonu. Pre uľahčenie ovládania motorov nám slúži riadiaca jednotka EPOS, ktorá sleduje zadané výstupné veličiny a je určená nielen pre riadenie polohy, ale i prúdu a rýchlosti s nastaviteľnými prechodovými rampami, krátkodobými i trvalými prúdovými limitmi a ďalšími parametrami. Cieľom tejto bakalárskej práce je bližšie oboznámenie sa so servomotormi do 15 W a ich riadením pomocou grafického rozhrania EPOS ako aj s príslušnými komponentmi bez ktorých by sa zostava, ktorá je k dispozícii na katedre nezaobišla. ...