MAKROPROSTREDIE 1. Demografické prostredie - Počet obyvateľov, hustota osídlenia, vek, pohlavie, rasa, zamestnanosť Trendy: - Klesajúca pôrodnosť- rastie trh starších ľudí a dôchodcov, zdravé potraviny- functional food (potraviny obohatené o vitamíny, minerály) - Priemerná veľkosť domácností a rodín ( 3-4 osoby) sa mení, stúpa počet domácností s jednou osobou ( singless), patchwork rodina: rodina tvorená manželským párom a deťmi z predchádzajúcich manželstiev - Mení sa výška príjmov domácností - Tendencie k vyššej zamestnanosti žien
2. Ekonomické prostredie Faktory, ktoré ovplyvňujú kúpnu silu spotrebiteľov, štruktúru výdavkov, drahé- lacné produkty Marketéri: povinnosť ponúkať výrobky vysokej kvality za vysokú cenu, priemernej kvality za priemernú cenu a výrobky nízkej kvality pre obyvateľov s najnižšími príjmami.
3. Kultúrne a sociálne vplyvy: - Rodina, cirkev, vzdelanie, kultúrne hodnoty, spoločenské normy a postoje, tradície, náboženské vplyvy ( židia- potraviny vyrobené kóšer) - Slow food- pomalé jedenie, slimák ako symbol pomalosti. Cieľom je pripomínať spotrebiteľom potrebu pokojného a neuponáhľaného spôsobu stravovania, podporovať producentov potravín, ktorí pracujú podľa etických pravidiel, využívajú zdraviu neškodné technológie. ...