Metódy analýzy a výberu typu stratégie podniku. Portfóliové analýzy a analýza SWOT. ( Sedlák, Manažment, 2001, str. 170-173)
Metódy strategickej analýzy a strategického výberu Strategická analýza, ktorá predchádza strategickej voľbe, je zložitý proces, ktorý znamená posúdenie každej príležitosti so zodpovedajúcimi cieľmi a tých zasa s hlavnými stratégiami. Spôsob strategickej analýzy a strategickej voľby sa do značnej miery odlišuje podľa vývojového štádia podniku a podľa úrovne (hierarchie) podniku, na ktorej sa uskutočňuje, t.j či na úrovni podniku alebo podnikateľskej jednotky. Na účely strategickej analýzy a strategickej voľby sa používajú rozličné metódy. Podľa úrovne strategického manažmentu sú to tieto: - na úrovni podniku portfóliové analýzy, ktoré reprezentujú matica BCG a matica GE - BCG portfóliová analýza - vypracovaná v Boston Consulting Group, spočíva na dvoch kritériách, t.j. na miere rastu na trhu a podielu na trhu, ktoré sa hodnotia ako „vysoké“ a „nízke“. Matica je rozdelená na štyri políčka nazvané hviezdy, dojné kravy, psy, otázniky. „Hviezdy“ - oblasti podnikania s vysokým trhovým rastom a vysokým podielom na trhu. „Dojné kravy“ - oblasti podnikania, ktoré sa vyznačujú nízkym rastom, ale vysokým podielom na trhu. „Psy“ - podnikateľské oblasti s nízkym rastom nízkym podielom na trhu. „Otázniky“ - oblasti podnikania s vysokým rastom a nízkym podielom na trhu. Má dve hlavné prínosy pre strategickú voľbu podniku: určuje špecifickú úlohu alebo poslanie každej podnikateľskej jednotky a integruje multipodnikateľské jednotky do spoločnej stratégie podniku. ...