Vznik a rozvoj strojárenstva na Slovensku v každom období súvisí s jeho geografickou polohou a jeho začlenením v územnom poňatí či samostatnej existencie. V čase začlenenia Slovenska v Uhorsku strojárenská výroba existovala len vo veľmi malom rozmere, hoci existujúce nerastné suroviny mohli byť tomu nápomocné. Väčšinou išlo len o ťažbu, nevyhnutné spracovanie rúd a ich dovoz do iných oblastí.
1. 2. Vznik firmy a jej premeny do roku 1990
Počiatky vagonárskej výroby v Poprade nachádzame v roku 1922 u súkromného podnikateľa Jána Halatku. Košicko - bohumínska trať potrebovala vagóny. Túto príležitosť vtedajší podnikateľ využil. Pritom vhodne zvolil ako sídlo závodu mesto Poprad, ležiace približne v polovičke dĺžky Košicko - bohumínskej trate, na železničnej križovatke a na území s dostatočným zdrojom pracovných síl.
Veľký význam mala voľba Popradu aj z dôvodu atraktivity prostredia Vysokých Tatier, ktoré vďaka železničnej trati získali dobré spojenie s hlavným mestom Prahou, čo malo pre získanie zákaziek pre malého podnikateľa veľký význam. Koľajové vozidlá boli až do vzniku prvej republiky vyrábané mimo územia Slovenska. ...