Zabezpečujú vzájomnú polohu pevných a otáčajúcich sa súčiastok a prenášajú zaťaženie hriadeľa na ostatné časti stroja. Medzi pohybujúcimi sa plochami hriadeľa a ložiska vzniká trenie. Ložiská sú: - klzné - medzi plochami je len tenká vrstva mazadla - valivé - medzi pevnou a pohyblivou plochou sa odvaľujú vložené valivé telesá (guľky, valčeky, ihly…)
Klzné ložiská sa bežne vyhotovujú pre rýchlosti 70 až 80 m.s-1, špeciálne pre rýchlosti až 100 m.s-1. Pri valivých ložiskách sa nesmú prekročiť medzné otáčky, ktoré sú uvedené v norme.
Výhody a nevýhody klzných a valivých ložísk: Klzné ložiská Výhody: 1) sú lacné, najmä pre veľké priemery 2) znesú nárazy a preťaženie 3) ľahko sa montujú, demontujú a opravujú 4) ak pracujú v oblasti tekutinového trenia, je ich opotrebenie nulové 5) umožňujú presné uloženie hriadeľa 6) majú pokojný a tichý chod ...