STRATÉGIA: nástroj, kt. podnik využíva na dosiahnutie svojich cieľov
- vymedzujú sa dlhodobé ciele podniku, volia sa postupy na ich naplnenie a alokujú sa zdroje na ich dosiahnutie - aktívne reagovať na zmeny v prostredí, ovplyvňovať ich a nie pasívne vyčkávať a reagovať na vplyvy prostredia základné znaky: externá orientácia na trh (citlivosť na želania zákaz), aktívne smerovanie sg (ovplyv udalosti v prostredí), kvalitný info systém, kontinuálna analýza a rozhodovanie, hodnotenie viacerých alternatív sg, implementácia (či jednotlivé štruktúry odd sú v súlade s sg), dlhý časový horizont oproti taktike: dôležitosť, úroveň realizácie, čas horizont, pravidelnosť, podstata problémov, požadované info, detailnosť, zložitosť tvorby/hodnotenia hl. kroky sg plánovania: 1. identifikovanie problému 2. analýza problému a prostredia 3. voľba a výber sg 4. implementácia sg 5. hodnotenie a kontrola 6. prijatie konkrétnych opatrení DEFINÍCIA · hierarchická: MISIA (predstava top manažmentu o zmysle podnikania, v kt. oblastiach bude spoloč pôsobiť z hľ dlhého čas horizontu) CIELE (špecifické výkonové zámery) SG (postupy naplnenia cieľov) TAKTIKY (aktivity na implement sg) · eklektická: 5P (Plán - návod na to ako konať v určit situáciách Manéver - na prekonanie konkur Model správania sa Pozícia t.j. výsledok porovnania podniku s konkur Perspektíva vnímanie podniku manažérmi · porovnávacia súbor aktivít, kt. firma reaguje na riziká a príležitosti v exter prostredí a ako vhoden využíva svoje silné str a potláča tie slabé a. výnimočné kompetencie - čo je podnik schopný robiť výnimočne dobre/efektívnejšie v porovnaní s konkurentmi - špeciálne al. jedinečné schopnosti org.; umožňujú dosiahnuť v porovnaní s konkurentmi výhodnú trh. pozíciu - zručnosti a schopnosti personálu, hmotné zdroje org., fin. zdroje, distribučná infraštruktúra - pramenia z moderného strojového vybavenia, rozsahu a štruktúry DK, výrobných kapacít, vybudovaného mena značky ...