Vy, milý čitateľ, čítate už hotovú diplomovú prácu. Ja ju v tejto chvíli len začínam tvoriť. Obaja sme na začiatku, každý ale trochu inak. Úplný začiatok tejto práce však nie je v týchto riadkoch. Pre túto tému som sa rozhodol pred dvoma rokmi, v utorkové večery v laviciach katedry sociálnej práce, na ktoré som sa vždy tešil. Tešil som sa na uponáhľaného mladého muža, s ktorým sme rozprávali o potrebe rodiny pre opustené deti. Spôsob a naliehavosť, s ktorou hovoril o vtedy náhradnej výchove, hĺbka do akej sme rozoberali jednotlivé jej aspekty a jeho profesionálne a osobné presvedčenie o dôležitosti svojej práce, boli inšpirujúce. Nemal na nás veľa času, a veľa sme toho aj nestihli. Stihol ma však presvedčiť. Možno to tak chcel, možno som chcel ja. Ale presvedčil ma, že práca sociálneho pracovníka v oblasti náhradnej rodinnej starostlivosti má zmysel. Vzhľadom na to, že oblasť náhradnej rodinnej starostlivosti je veľmi široká, zameranie mojej práce som zúžil na proces organizovania osvojenia, pretože práve túto formu náhradnej rodinnej starostlivosti považujem za najvhodnejšiu pre všetky zúčastnené strany. Mojim cieľom v teoretickej časti diplomovej práce bude popísať potreby tak dieťaťa ako aj budúcich osvojiteľov v procese osvojenia a z nich vyplývajúce úlohy sociálneho pracovníka pri organizovaní osvojenia. V tejto časti budem vychádzať z pohľadu odborníkov, sociálnych pracovníkov a platnej právnej úpravy upravujúcej osvojenie. V prvej kapitole vymedzím základné pojmy dôležité pre túto tému. Vychádzajúc z názvu diplomovej práce sú to pojmy: sociálny pracovník, úlohy sociálneho pracovníka, náhradná starostlivosť, osvojenie a proces osvojenia. V druhej kapitole popíšem osvojenie ako formu náhradnej rodinnej starostlivosti, budem sa zaoberať tým, kto sú osvojiteľné deti a kto sú osvojitelia. Samostatný priestor budem venovať medzištátnemu osvojeniu a jeho prínosu do systému organizovania osvojenia. ...