Dieťa sa začína výtvarne vyjadrovať niekedy v posledných mesiacoch prvého roku života. Zvyčajne však až v druhom roku. Prvé detské kresby neodrážajú videnú či poznanú skutočnosť, ale skôr z radosti vykonávať pohyb. Neraz vidíme ako dieťa sleduje pohyb svojho prstu - je to zaujímavý pohyb, ktorý sa odohráva v priestore. Prvé detské kresby nazývame čmáraniny. Mimoriadne sa v nich rozvíja grafická pripravenosť detí. Zvykajú si na materiál, na obmedzenie pohybu danou plochou, na koordináciu pohybu a zraku a na veľa funkcií, ktoré budú mať neskôr svoju úlohu. (UŽDIL, J., 1978, s. 15) Väčšina detí, ktoré prichádzajú po treťom roku do materskej školy, je na konci vývinového obdobia čmáranín, alebo ho má za sebou. Pri analýze čmáranín môžeme objaviť vplyv veľkého ramenného pohybu. Spôsobuje to, že deti prvé pohyby, robia šikmo v jeho smere a spolupracuje pri známom jave nakláňania osí zobrazených vecí. Po čase sa uplatní aj zápästný kĺb, čiary sa zatáčajú do menších oblúkov, vznikajú husté klbká. Objavujú sa však aj jednotlivé úsečky. (UŽDIL, J. - RAZÁKOVÁ, D., 1976, s. 29 - 30) Zaujímavé je ako sa dieťa chová k ploche (papiera). Spočiatku keď drží svoj nástroj na kreslenie v celej dlani (krieda, pastelka), dieťa prekračuje hranice papiera. Až neskôr začína plochu rešpektovať a zaplní ju buď celú alebo tak aby čistá oblasť kresby bola v súlade s čmáraninou. Tá má veľa rôznych typov, môžeme medzi nimi sledovať krátke údery - body, kľukaté čiary, klbká z veľmi jemných čiar a rôzne špirály (oválne, kruhové aj hranaté). (UŽDIL, J., 1978, s. 16) ...